Powerwalking: waarom zou iedereen dit ‘moeten’ doen ?

Waarom zou iedereen dit ‘moeten’ doen? Ik zal eerst even uitleggen wat Powerwalking is voordat we bij de voordelen komen en daarmee de reden waarom iedereen dit zou ‘moeten’ doen. Powerwalking is conditioneel wandelen. Het wordt ook wel sportief wandelen, fitwalk of powerwalk genoemd. Dit komt allemaal neer op fanatiek lopen.

Voordat je met Powerwalking begint moet je de juiste techniek beheersen. De juiste techniek houdt – kort gezegd  – in dat je een goede houding hebt. Ook moeten je armen en benen samenwerken. Zo krijg je meer power tijdens het powerwalken. Door een krachtige armbeweging en een sterke afzet met de voet zijn veel spieren tegelijkertijd actief. De hartslag komt hierdoor op een niveau dat nodig is om conditioneel beter te worden. De ademhaling wordt dieper. De bloedsomloop wordt aangezet en de zuurstoftoevoer vergroot. Het calorieverbruik kan hierdoor oplopen tot wel 500 calorieën per uur.

Het doel van Powerwalking is om meer energie te krijgen, conditie op te bouwen en je gezond en slank te houden. Allemaal voordelen van het powerwalken. De trainingen zijn redelijk intensief. Dat komt doordat je op een krachtig tempo loop. Ook doe je spierversterkende oefeningen tussendoor.  Powerwalking zorgt hierdoor voor een optimale fitheid. Powerwalking heeft als voordeel dat het geschikt is voor bijna iedereen. Zo is powerwalking erg geschikt voor mensen die meer willen halen uit hun dagelijkse leven en beter willen presteren met zakelijke successen. Netwerken, onderling brainstormen en elkaar naar een hoger niveau krijgen is hier het sleutelwoord. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om gewoon heerlijk in de buitenlucht te trainen.

Tijdens de training van 60 minuten word je meegenomen om een uur lekker te gaan bewegen door verschillende gedeeltes van de stad. Je begint altijd met een warming-up. Vervolgens ga je op pad en powerwalk je op een redelijk tempo een afstand tussen de 5 tot 7 kilometer. Het tempo ligt tussen de 6 a 7 km/uur.  Tussen het Powerwalking door krijg je diverse spierversterkende of conditionele oefeningen. Zo werk je aan je uithoudingsvermogen, spieropbouw en conditie. We sluiten de training af met een cooling-down.

De voordelen van regelmatige training zijn dat je afslankt, je spieren versterkt, je conditie verbeterd en overtollige vetten worden verbrand. Je zit met deze training in de juiste hartslagzone. Net boven de 50 procent van je maximale hartslag. Dit is ideaal voor de vetverbranding.

Veel artsen en fitness deskundigen beschouwen Powerwalking als de perfecte manier om fit te blijven. Het is de perfecte workout omdat bijna iedereen het kan. Het levert geen overbelasting aan de gewrichten op zoals bij hardlopen. Daarnaast zijn blessures uiterst zeldzaam.

Powerwalking is daarom een zeer effectieve bewegingsvorm. Iedereen kan zijn of haar doelstelling bereiken. Dit kan zijn afslanken, een betere conditie krijgen, een gezonder en sterker hart krijgen, meer zelfvertrouwen opbouwen, diabetes type 2 verlagen, of gewoon op een leuke manier nieuwe mensen ontmoeten.

Het powerwalken doen we namelijk in groepsverband. Het is altijd in de buitenlucht en de route is elke keer weer anders dan de keer daarvoor zodat het nooit gaat vervelen. Ook niet onbelangrijk…het is enorm gezellig en je stimuleert elkaar om je doel te bereiken. Door de vaste trainingsdagen, heb je de bekende stok achter deur om ook echt te gaan sporten.

Powerwalking is dus de oplossing voor iedereen die op een natuurlijke manier zijn gezondheid wil verbeteren en weer slank en fit wil worden. Dat is dan ook de reden waarom iedereen dit zou ‘moeten’ doen.

Sluit je nu aan bij Powerwalkingclub Groningen (Reitdiep) om op een leuke, gezellige en effectieve manier aan je gezondheid en conditie te werken.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *