Buitensporten in de winter: een aantal voordelen op een rij!

Buitensporten in de winter: een aantal voordelen op een rij!

Kortere dagen, kou en wisselvallig weer… Voor de meeste fitnessfanaten is de winter een tijd om vooral binnen te sporten. Maar naar buiten gaan om te sporten is ook in deze donkere maanden helemaal geen slecht idee! Een aantal voordelen op een rij:

allemaal voordelen

 

1. Buiten zijn geeft ons een blij en positief gevoel

Volgens een onderzoek van de universiteit van Exeter geeft een training in de buitenlucht een blijer en positiever gevoel dan een indoor workout. Ruim 800 mensen deden dezelfde oefening zowel buiten als binnen en gaven later aan de oefeningen buiten meer te associeren met een positieve energie, vrolijkheid en vitaliteit. Dit zal vast herkenbaar zijn voor de meeste mensen: hoewel de stap om naar buiten te gaan soms enorm is, is de voldoening na de tijd des te groter. Uit dit zelfde onderzoek blijkt dat mensen die de workout buiten hadden gedaan, ook eerder geneigd waren deze nog eens te herhalen dan zij die de workout in een binnenruimte deden.

 

2. Buiten sporten geeft meer energie

Volgens onderzoekers van de universiteit van Rochester rapporteren dat een buitentraining van 20 minuten gelijk staat aan de boost van een flinke kop koffie! Whuuat?! Dus buitensport is de perfecte manier om jezelf weer helemaal op te laden. Deze flinke boost wat een outdoortraining je geeft komt voornamelijk doordat je lichaam zich ontspant door de natuurlijke omgeving.

 

3. Goed voor de concentratie

Buiten sporten kan goed zijn voor je concentratie. Uit een onderzoek van de universiteit van Illions blijkt dat kinderen met ADHD na een wandeling van twintig minuten buiten in een natuurlijke omgeving zich veel beter konden focussen op een taak dan na een wandeling in een druk stadsdeel. De conclussie van dit onderzoek is dat onze fysieke omgeving een invloed heeft op concentratie en dat het goed kan zijn om af en toe een rustige natuurlijke omgeving op te zoeken, zeker in drukke hectische tijden.

 

4. Buiten zijn stimuleert de zintuigen

Een natuurlijke omgeving kan ons een gevoel geven van “er even lekker uit zijn” en kan tevens een inspirerende werking hebben op ons. De omgeving stimuleert onze zintuigen door geluiden, geuren: buiten is nu heel wat anders en meer te zien, voelen en te ruiken dan binnen in de fitnessruimte die je al op je duimpje kent.

 

5. Het versterkt je immuunsysteem

Door buiten te sporten in de winter versterk je je immuunsysteem. Een studie van de Mayo Foundation for Medacial Studies and Research geeft aan dat een outdoor training de kans op verhoudheid of griep met 20-30 procent verkleind! Deze weterschappers vermoeden dat de in de lucht zwevende bacteriën die ter bescherming worden uitgestoten door onder andere paddestoelen en andere schimmels op bomen en planten mogelijk ook een positieve uitwerking hebben op de mens en zijn gezondheid.

 

6. Frisse lucht

Zit je voor je werk al de hele dag binnen? Dan is het niet onverstandig om naar buiten te gaan om te sporten. De frisse buitenlucht heeft diverse effecten op het lichaam. Niet alleen hebben hersenen baat bij zuurstofrijke lucht om goed te functioneren. Ook reinig je de longen en werkt het inademen van verse lucht verlagend op je bloeddruk en hartslag. Uiteraard is het wel verstandig om dan de natuur in te gaan en dus niet het drukke stadsverkeer op te zoeken.

 

Kortom… tijd om naar buiten te gaan voor een fijne workout, ook in de wat koudere en donkere maanden! Heb je hierbij support nodig? Ik motiveer je graag voor een buiten training! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *